Із 2016 року Альона Лебедєва розпочала процес консолідації власних різнопрофільних активів під брендом АУРУМ ГРУП.
Про роботу підприємств групи, актуальні для промисловців питання і необхідність зміни експортно-сировинної моделі розвитку національної економіки в ексклюзивному інтерв’ю Бізнесу розповіла засновниця АУРУМ ГРУП.
Вас називають бізнесвумен зі стажем, а відомо про вас не так вже й багато. Вас обтяжує публічність?
– Я взагалі не публічна людина, на це ні часу, а ні потреби немає. Багатопрофільний бізнес вимагає великої віддачі і займає практично весь мій час. Мій робочий графік складно назвати нормованим, стандартний робочий день зазвичай починається о п’ятій годині ранку, поки збираюся в офіс або на зустріч, починаю відповідати на листи в пошті, планую основні питання до обговорення.
Як ви прийшли в бізнес? Які проекти стали знаковими для вас?
– Працювати я почала досить рано. Поєднуючи навчання в університеті, я практикувалася в різних компаніях, намагаючись отримати максимальний досвід, і, врешті-решт, зрозуміти в який саме сфері хочу себе реалізовувати. По закінченню університету у мене вже були чіткі цілі, і я досить швидко зайняла керуючу позицію. Складно сказати, який із проектів став для мене знаковим, кожен з них був по-своєму важким і цікавим одночасно, і в цілому всі вони багато чого мені дали. Виділити, напевно, треба найбільші, одним із таких став «ЗМК-лізинг». Ця компанія всього за два роки з нуля перетворилася на найбільшого оператора вантажних залізничних перевезень: власний парк рухомого складу налічував близько 2 тисяч одиниць. Певно, як у будь-якому бізнес-процесі важливим фактором є випадок – ми опинилися в потрібному місці і в потрібний час. На той момент на території країн СНД парк вагонів, принаймні основна його частина, був досить застарілим. На ринку спостерігався істотний дефіцит, вагони розбирали, як гарячі пиріжки. Через два роки активного зростання і розвитку компанія, можна сказати на піку, була продана з капіталізацією близько 250%.
Наразі ви також займаєтеся вантажними залізничними перевезеннями?
– У тому числі. У 2016 році я ухвалила рішення об’єднати всі діючі підприємства під одним брендом, в рамках єдиного холдингу, таким чином була створена компанія АУРУМ ГРУП. На сьогоднішній день компанія здійснює управління підприємствами, що діють у сфері вантажних залізничних перевезень, вагонобудування, промислового насособудування, хімічної галузі, починаємо розвивати аграрний напрямок. Найбільшими підприємствами групи є – транспортні компанії-оператори «Аурум Транс», «Транс Енерджі», виробничі підприємства «Верхньодніпровський машинобудівний завод», «Свеський насосний завод», «Лізінвест», ремонтне депо «Агрегатбуд».
Зараз не найкращі часи для промисловості, як завершуєте 2017 рік?
– Скажімо так, на стриманому позитиві. Плануємо, що обсяг вантажів, перевезених нашими залізничними вагонами протягом 2017 року, складе близько 1 млн. т., що дозволить нам отримати виручку близько 90 млн. грн.
Нам вдалося протягом року збільшити вагонний парк на 32% до 467 одиниць, що дає нам надію вже в наступному році наростити виручку до 130 млн. грн., а обсяг перевезень до 1,2 млн. т.
Серед проблемних питань залізничних перевезень, які істотно гальмують розвиток даного сегмента, як і раніше залишається недостатня кількість і незадовільний технічний стан тягового рухомого складу «Укрзалізниці» (УЗ). За даними УЗ, на даний момент знос електровозів складає 93,0%, тепловозів – 99,8%, що безпосередньо відбивається на зростанні такого показника як «оборот вагона». Якщо раніше кожен вагон вантажився один раз в 6-7 діб, то наразі цей термін перевищує 9 діб, отже, для навантаження такого ж обсягу сировини необхідна більша кількість вагонів. Таким чином, зростання «обороту вагонів» не дозволяє нам і іншим операторам ринку продуктивно використовувати власні піввагони і серйозно ускладнює процес планування.
В цілому політична і соціально-економічна ситуація в країні не дозволяє будувати довгострокові плани, прогнозувати тривалість і розвиток тих чи інших трендів. Майже всі наші бізнес-напрямки дуже чуйно реагують на найменші зміни в політиці та економіці. Після серйозної кризи 2014 роки ми все ще, як і вся країна, приходимо до тями.
Сьогодні, на жаль, немає підстав стверджувати, що в короткостроковій перспективі ситуація в країні зміниться на краще. Реформи хоча і просуваються, але занадто повільно. Серед найгостріших питань, які негативно відбиваються на розвитку бізнесу, як і раніше, залишаються: незахищеність інвестицій, непрацююча судова система, відсутність державної підтримки розвитку промисловості.
Бізнесу зараз як ніколи потрібна підтримка держави. Україна повинна йти від експортно-сировинної моделі розвитку національної економіки. Якщо сьогодні держава не розпочне структурні зміни в промисловій політиці і проігнорує перехід від сировинної економіки до інформаційної, Україна так і залишиться країною третього світу.
А сам бізнес готовий до капіталовкладень в модернізацію?
– Знову ж таки повертаємося до питання захисту інвестора. Бізнесу, як повітря, необхідний додатковий дешевий фінансовий ресурс, за допомогою якого можна поетапно проводити переоснащення виробництва, освоювати нові технології і так далі. Але де взяти гроші? Іноземні інвестори, які добре знають всі ризики та специфіку нашого ринку, не хочуть вкладати сюди гроші, реально оцінюючи свої ризики. На мій погляд, захист інвестора сьогодні – це питання номер один і без його вирішення говорити про створення високотехнологічної продукції немає сенсу.
А які проекти з модернізації виробництва заплановані у вас? Плани на 2018?
– Якщо говорити про плани на наступний рік, у 2018 нашими основними пріоритетами залишаються: розвиток залізничних напрямків – виробництво, ремонт, експлуатація рухомого складу. Також ми багато сил приділяємо модернізації нашого ливарного виробництва, в цьому році ми замовили нове обладнання виробництва Великобританії, яке вже навесні 2018 року плануємо встановити. Також наступного року плануємо будівництво, оснащення й введення в експлуатацію нового колісно-роликового цеху для здійснення ремонту колісних пар вантажних вагонів, що дозволить нам організувати повний замкнутий цикл ремонту піввагонів і скоротити його терміни з нинішніх 5-7 до 1-2 днів. Для прифронтового Рубіжного, де розташоване виробництво, – це дуже важливе і довгоочікувана подія – з’являться нові робочі місця.
Додатково ми активно вивчаємо перспективні напрямки для розвитку – це як нішеві сільськогосподарські виробництва, так і венчурні ІТ-проекти, проекти в зеленій енергетиці. На рівні ради директорів неодноразово обговорювалося питання інвестицій в будівництво сонячної електростанції (СЕС), це вкрай актуальна тема сьогодні для України, але, можливо, ця популярність нас сьогодні трохи відштовхує. Ми бачимо деякі ризики в темпах будівництва СЕС в Україні.
Ми, до речі, вже встановили на кількох підприємствах сучасне обладнання, що дозволяє нам відмовитися від природного газу та істотно знизити наші операційні витрати.
Також ми плануємо в наступному році запустити виробництво піввагонів, на сьогодні – це найбільш затребувані вагони, якими залізницею перевозиться 70% вантажів.